Cuarta Etapa (+ "ijzer"-vraag) - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Cuarta Etapa (+ "ijzer"-vraag) - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Cuarta Etapa (+ "ijzer"-vraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

27 November 2010 | Spanje, Córdoba

Cuarta Etapa

Ola amigo’s!

Toledo!! Met dit keer uiteraard de vaste onderwerpen; eten en drinken (the basics) maar ook de ontmoetingen, wat geschiedenis etc. Daarnaast uiteraard een nieuwe prijsvraag, dit keer over een ijzeren man?!?! Daarnaast de winnaar van de afgelopen prijsvraag!!

RUTA / ROUTE
Salamanca – Toledo – Ciudad Real

TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
In het historische centrum van Toledo restaurant La Abadia met pulgas, een variant op de tapas! Verschillende erg lekkere daartussen, bijv. de pulga Trebol; con pimiento, jamon y lomo!!

VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
Wederom La Abadia met een wijn uit de regio, een Finca la Estacada 2007 uit Cuenca, Castilla!!

REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
El Rey de Espana Juan Carlos!! Wederom een wat andere ontmoeting dit keer in Toledo, zie de foto, zijn gezicht is “net” te zien boven de kruin van een van de toeschouwers…. Hij is het echt, toevallig was ik in de buurt en het kleine legertje beveiligers viel natuurlijk op. Ik heb hem nog even de hand mogen schudden, uiteraard zonder camera’s e.d. :):)…

UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
Toledo!! Ook in het verleden een hoofdstad van (een deel van) Spanje.
De stad is schitterend gelegen op een heuvel, grotendeels omgeven door water, en daardoor moeilijk te veroveren. Vanuit de parador van Toledo heb ik een aantal foto’s gemaakt van het oude Toledo, overigens is de parador ook prachtig gesitueerd op een tegenoverliggende heuvel.

Ook in Toledo gaan de monumenten en overblijfselen terug naar de Romeinse periode, de Visigothen, de Moren en uiteraard de katholieke koningen. Er zijn nog een aantal overblijfselen/monumenten van de Joodse wijk te vinden waaronder een voormalige synagoge. Hierin is nu een museum gevestigd met de geschiedenis van de Sefardische Joden in Spanje.

Ook enkele overblijfselen uit de tijd van de Romeinen en Visigothen. Een Mezquita vanuit de moslimperiode is ook behouden gebleven, helaas niet open vanwege restauratie…..

In een periode leefden Christenen, Moslims en Joden in relatieve vrede met elkaar in Toledo, het kan dus echt wel meneertje Wilders…

PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Een vraag van een heel andere orde dit keer!
Maar wat voor vraag??? Bij een bezoek aan het “Museo de Ejercitio” in het oude Alcazar in Toledo loop ik o.a. tegen een stukje geschiedenis uit het ijzeren tijdperk aan…….

Welke “ijzeren man” speelde recent jarenlang voor Real Madrid en Spanje?

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!

Winnaar “triple vraag Salamanca”; Annemiek, Italiaan (totdat anders wordt bewezen), Ferdinand en Granada!!

WVTTK
Wederom geen vergadering :)…

Templarios y Cruzados, tempeliers en kruisvaarders!! In de vroegere Posada de Toledo, een oude gevangenis (zie foto’s) vrijwel naast de kathedraal van Toledo gelegen, een expositie over tempeliers, kruisvaarders en andere ridderorden van Spanje uit de middeleeuwen.

Hieronder een deel van de wapens en uitrusting van Godfried van Bouillon, jawel, een van de belangrijkste “aanvoerders” van de eerste kruistocht aan het einde van de 11e eeuw, de verdere geschiedenis van de kruisvaarders is algemeen bekend.

Zo ook van de tempeliers en hun link met de heilige graal. De tempeliers kregen op een gegeven moment echter teveel macht en rijkdom in de ogen van de aristocratie. Reden voor o.a. een Franse- en Spaanse koning om, in een samenwerking met Rome, dmv de inquisitie de tempeliers te vervolgen en te executeren.

Minder bekend zijn de andere ridderorden die in Spanje deels de veiligheid in het land moesten bewaken en verder ook werden ingezet voor de reconquista van (met name het zuiden van) Spanje. Hieronder bijvoorbeeld de Orde van Calatrava die vooral centraal in Spanje opereerde en “oprukte” naar het Moorse zuiden.

Met alle ridderorden en de nodige strubbelingen tussen de diverse partijen natuurlijk een enorm aantal kastelen in Spanje, de een wat beter bewaard gebleven dan de ander, of natuurlijk gerestaureerd! Ik bezoek er een paar….

Hasta Luego!

• 27 November 2010 - 21:00

Marja:

Heey Seb ,wat een tempo ineens met je verslagen. blijf maar lekker daar want kouder en viezer dan hier zal het daar wel niet zijn. Van mijn voornemen om het spaans ff lekker op te pimpen komt tot nu toe niet zoveel terecht, dus het antwoord op je vraag maar gewoon in het Nederlands: de ijzeren man (met tranen weliswaar) is José Antonio Camacho.
    Nou je houdt je lezers wel bezig zo, hasta luego y buen viage,Marja

• 27 November 2010 - 21:03

MARJA:

iNDRUKWEKKENDE STAD LIJKT ME tOLEDO EN MOOIE FOTO`S HEB JE GEMAAKT, CIAO MARJA

• 28 November 2010 - 04:17

Annemiek:

Geweldig, ik geniet enorm van de foto's, deze keer wel goed te zien! Probeer vooral te bezoeken Merida, Cacares en mischien Candelario, ten noorden van Bejar. Daar is het nu slachten geblazen van de zwarte varkens,leveranciers van de jamon iberico!,een delicatesse!, en de opgegraven stad Italica, juist ten noorden van Sevilla!
    Het antwoord op je vraag moet ik je schuldig blijven, ben niks in voetbal!
    Als je nog iets in het noorden wilt: je bent van harte welkom ,denk ik, bij mijn vrienden daar, Sopelana, in de buurt van Bilbao, krijg je wellicht net zo'n mooie tocht van ze als ik langs meer prachtigs dan je al zag.
    saludas y hasta la proxima!

• 29 November 2010 - 14:26

Marcel:

Hi Seppie,

Eindelijk een culturele vraag!
    De ijzeren man in Hierro.

Enjoy je trip nog en ik hoor je verhalen de 10e wel.

CU