Sexta Etapa (+ Flamenco-vraag) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Sexta Etapa (+ Flamenco-vraag) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Sexta Etapa (+ Flamenco-vraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

02 Januari 2011 | Spanje, Madrid

Sexta Etapa

Ola amigo’s!

Met dit keer uiteraard de vaste onderwerpen; eten en drinken (the basics) maar ook de ontmoetingen, wat geschiedenis etc. Daarnaast uiteraard een nieuwe prijsvraag, dit keer over flamenco! Daarnaast de winnaar van de afgelopen prijsvraag!!

RUTA / ROUTE
Cordoba - Sevilla

TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
Een tapa typisch voor Cordoba; Flamenquin, een paar keer gegeten en een absolute aanrader!!

VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
In Sevilla een ontzettend lekkere witte wijn gedronken bij een sushirestaurant notabene; Trascampanas Verdejo 2009!!

Verder liep ik in de “Vineria San Telmo” in Sevilla tegen de volgende spreuk aan die ik natuurlijk graag wil vermelden;
“Penicillin cures, but wine makes people happy” (Alexander Fleming)

REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
Wederom een wat andere ontmoeting dit keer, namelijk met een Nederlander uit het verleden; Piet Heyn y La Flota de la Plata!!

In Sevilla was een expositie in het voormalige handelscentrum van de stad over piraterij door de eeuwen heen. Met de ontdekking van Amerika door Columbus en de verovering van grote gebieden in “de Amerika’s” kwam er veel geld en goud richting Spanje. Uiteraard trok dit de “aandacht” van rivaliserende landen als Engeland, Frankrijk en Nederland en van boekaniers en kapers met illustere namen als Bartholomew Roberts alias “Black Bart”, Blackbeard en Henry Morgan.

En natuurlijk Piet Heyn! In 1628 lukte het deze kapitein wat niemand hem heeft nagedaan; hij wist een complete Spaanse vloot te kapen met een waarde van een slordige 15 miljoen florijnen.
Piet Heyn, su nombre es corto, su hazana, Magna…… (zie foto)

UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
Cordoba! Ik kwam de vorige keer nog tijd/ruimte tekort dus…..

Door de eeuwen heen leefden ook in Cordoba joden, moslims en christenen (redelijk) vredig met elkaar, helaas niet continue natuurlijk…. Dit zorgde ervoor dat de stad en haar inwoners door de tijd heen verschillende keren een bloeiperiode beleefde. In de tijd van de Romeinen natuurlijk zoals in het vorige reisverslag.

Daarnaast ook in de middeleeuwen waarin o.a. de belangrijke Joodse rabbijn, geleerde, filosoof en arts Maimonides leefde. Hij had een grote invloed op het Joodse denken en dat van de filosofische wereld. Geboren in 1135 in Cordoba en gestorven in 1204 in Cairo na vele omzwervingen in landen rondom de Middellandse zee.

PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Een vraag van een heel andere orde dit keer!

Ben benieuwd naar jullie kennis van Spanje, dus dit keer een vraag over “flamenco”;

Benoem de verschillende personen (in het Spaans!!) die tijdens een flamencovoorstelling optreden, hun rollen, niet hun namen :)?!?

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!

Winnaar “foto” vraag; Marja; idd ging het hier om de stad Avila!

WVTTK
Wederom geen vergadering :)…

In de kathedraal in Sevilla, de grootste Gotische kathedraal ter wereld een enorme rijkdom aan schatten, schilderijen en relieken. Columbus is in deze kathedraal van Sevilla begraven en wordt hier symbolisch “gedragen” door de 4 koningen van de in die tijd belangrijkste Spaanse regio’s Castillie, Leon, Aragon en Navarra, zie de foto.

Sevilla was in het verleden helaas ook de “hoofdzetel” van de Inquisitie en hier herinnerd o.a. het splinternieuwe museum aan de rivier Guadalquivir aan. Een aantal bekende slachtoffers worden vermeld zoals frater Luis de Léon uit Salamanca (zie de foto), maar de inquisitie maakte ook veel onbekende slachtoffers die vielen door machtspelletjes of onderlinge oorlogen of “gewoon” uit jaloezie en achterdocht.

In Sevilla ook een werkelijk prachtig Alcazar waar deels de oude Moorse oorsprong is terug te vinden in de prachtige Mudejar-elementen van dit paleis. Na de reconquista hebben de christelijke koningen hun stempel op het paleis gedrukt en grote delen zijn door hun gebouwd of verbouwd. Een schitterend onderdeel van de Alcazar zijn de prachtige tuinen, zie de foto’s!

Hasta Luego!

“Penicillin cures, but wine makes people happy” (Alexander Fleming)

• 02 Januari 2011 - 20:10

Iris:

Ik dacht dat je het nooit zou vragen, maar gelukkig op de valreep nog een flamenco-vraag! De flamenco is van oudsher een ingewikkeld samenspel tussen één of meerdere cantaores (zangers), toqueadores (gitaristen) en bailaores (dansers). Er zijn veel verschillende soorten flamenco, van heel zwaar en plechtig (soleares bv.) tot heel licht en vrolijk (alegrias). Bijna iedere soort wordt gekenmerkt door een eigen ritme. Een echt flamenco-optreden is een belevenis alleen al omdat iedere toeschouwer er zich mee bemoeit en luidkeels de artiesten aanmoedigt. Heb je zelf nog meegedanst??

• 03 Januari 2011 - 01:26

Marja:

Heey Seb, volgens mij ben jij inmiddels, als alles vlgs plan is verlopen al terug en begin je het nieuwe jaar gewoon in dit barre klimaat. Een heel gelukkig nieuwjaar en dat 2011 je mag brengen wat je nu nodig hebt . Heel benieuwd hoe een en ander er voor je uit gaat zien.Lijkt me niet echt simpel om weer te wennen hier. ff kort antwoord op je vraag,want ga nog proberen contact met Marline te krijgen, volgens mij zijn de 3 vaste rollendie van el cantante,el bailador en el guitarrista. Hasta luego,Marja.P.S vandaag (jarig) heerlijke torron uit cadiz gekregen. Ik hoor het wel als je wil proeven ;-).

• 17 Januari 2011 - 16:19

Ivo:

Jeetje Sep, mooie foto's en nog mooiere verhalen.

Die prijsvraag over de flemenco is lastig:
    Ik denk een of meer gitaristen en een zanger/zangeres en een of meer dansers die het verhaal uitbeelden.
    Goede reis nog verder!