Quinta Etapa (+ foto-vraag) - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Quinta Etapa (+ foto-vraag) - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Quinta Etapa (+ foto-vraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

08 December 2010 | Spanje, Sevilla

Quinta Etapa

Ola amigo’s!

Met dit keer uiteraard de vaste onderwerpen in Cordoba!!; eten en drinken (the basics) maar ook de ontmoetingen, wat geschiedenis etc. Daarnaast de nieuwe prijsvraag, een “foto”-vraag! Daarnaast de winnaar van de afgelopen prijsvraag!!

RUTA / ROUTE
Ciudad Real – Cordoba!!

TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
In dit geval een gerecht gegeten bij de “Banos Arabes” in Cordoba; een verrukkelijke gekruide, Marokkaanse lamsschotel :):)!!

VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
In Cordoba heb ik samen met collega-studente Petra meegedaan aan een wijnproeverij, via de school geregeld door Eduardo. Hij kent Cordoba heel goed, hier maken wij natuurlijk graag gebruik van!! Bij deze wijnproeverij een gewuerztraminer Enate 2009 van de Spaanse producent Somontano uit Aragon gedronken; erg lekker!!

REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
Dat waren er ook dit keer 2; namelijk mijn familie en mijn klas/escuela!!!

Allereerst “mi familia” de Cordoba; Mari Carmen (druk met o.a. huishouden) en haar zoon Rodrigo (juridisch student). Wederom een hartelijke ontvangst, de lokatie is op een hoofdweg in Cordoba. Parkeren is gelukkig geen probleem, verder zit ik aan de rand van de oude stad en dus weer dicht bij zowel de school als de belangrijkste monumenten en bezienswaardigheden, helemaal top!!

Daarnaast de klas/escuela; 2 studenten, 2 nationaliteiten; Petra (Duitsland, werkzaam in de zorg) en mijn persoontje. Petra heeft helaas net een operatie moeten ondergaan vanwege trombose en moet dus nog voorzichtig aan doen, later in de week gaat het beter en trekken we er regelmatig op uit in Cordoba!

We krijgen les van de professores Graziela (hoogzwanger) en Marie Cruz (Hitchkock-fan :))! De benadering is vergelijkbaar met San Sebastian d.m.v. een zeer praktische benadering en veel oefenen; prima!! Daarnaast ook een hele leuke persoonlijke benadering van de rest van de staf van de school, Eduardo is de man die van alles regelt en via hem boeken we meerdere excursies in Cordoba, een wijnproeverij, een flamenco-avond, verder nog veel tips voor Cordoba!! Bij de excursies is Teresa eigenlijk onze vaste gids in Cordoba; zij laat ons de ins en outs van de stad zien.

Wat dat betreft wederom enorm getroffen met zowel het gastgezin als het klasje/school wat Cordoba tot een fantastische week maakt; Thank you guys y muchas gracias!!!!!

UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
Cordoba!! Niet alleen mijn 3e “studie-“stad maar met nog veel meer te bieden! Ook Cordoba was in het verleden een stad onder de Romeinen welke een mooie bloeiperiode heeft gekend. Aan het begin van de jaartelling een bloeiperiode onder keizer Augustus waarbij Cordoba een

Steeds meer geschiedenis komt “naar boven” als er in de oude binnenstad wordt gerenoveerd. Natuurlijk zijn alom aanwezig o.a.; de “Puente Romano” welke de toren “de la Calahorra” aan de ene oever verbindt met o.a. de Mezquita, de mausolea vlakbij mijn verblijfadres aan de Avenida de la Republica Argentina en de “Templo Romano”. Er is maar een manier; kom naar Cordoba om het allemaal zelf te zien………

Op een meer persoonlijk niveau wil ik graag 2 bijzondere personen voorstellen; Seneca en Faustus!

Allereerst Seneca (zie foto); geboren in Cordoba rond het jaar 4 - 1 BC en een belangrijk filosoof in die tijd. Als adviseur heeft hij echter direct te maken met de Romeinse keizers Caligula, C C C Claudius en Nero. De eerste veroordeeld hem ter dood maar draait dit toch terug, de 2e verbant hem voor 8 jaar en de derde veroordeeld hem ter dood. Soms zit het mee, soms zit het…… Uiteindelijk kiest hij ervoor om via zelfmoord de executie te ontlopen in 65 AD…..

Faustus (zie foto), de Murmillo! Hij is geboren als een slaaf in Alexandrie en naar Cordoba gebracht om als gladiator geschoold te worden in de “Nero – school”. Meer dan 10 keer wist hij te winnen in de arena en kon hij verder leven en had ook in de vrije tijd gelegenheid door de stad Cordoba te lopen. Helaas kwam er daarna een gladiator uit Thracie die sterker was dan hem. Dankzij het geld van zijn vrouw en een bevriende gladiator kwam er een grafsteen om hem te herdenken.
Zijn grafsteen werd gevonden en hiermee werd zijn leven gereconstrueerd, hij dook vervolgens “in levende lijve” op in het archeologisch museum tijdens de “Romeinse tour” door Cordoba (zie foto)……….

PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Een vraag van een heel andere orde dit keer!
Volgens het principe “raad een lied…. of niet”, dit keer een foto-vraag;
rijdend tussen Salamanca en Toledo kwam ik langs een stad die je kunt zien op de 1ste foto van de foto’s bij Toledo!! (ik heb geen rare omwegen gemaakt :))

Welke stad is (deels) te zien op de 1ste foto van de 4e etapa?

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!

Winnaar “ijzeren” vraag; Marcel; idd ging het hier om Fernando Hierro, ijzer in het Spaans is namelijk hierro :)!

WVTTK
Wederom geen vergadering :)…

Wel Flamenco!! Andalusie heeft ontzettend veel te bieden, waaronder uiteraard Flamenco!!

Via Eduardo hebben we geboekt voor een Flamenco-avond pal naast de Mezquita in Cordoba. Hier werden Petra en ik, samen met nog ongeveer 50 aanwezigen, getracteerd op een prachtige avond Flamenco! In de begeleiding 2 gitaristen en 2 zangers, die om en om of gezamenlijk de optredens van de dansers begeleidden. Afwisselend kwamen er een duo, enkele solonummers en enkele gecombineerde optredens op “de planken” voor ons. Dan weer meer dramatisch en vol vuur, dan weer vrolijk en met plezier en lol gespeeld en gedanst; een prima avond (zie ook de foto’s)!!

Dit is dan wel meer de flamenco op de meer toeristische wijze. Volgens kenners/stilisten is het echte flamenco spontaan in een bar of taverne en met een groepje vrienden onderling.

Ik had geluk op de laatste avond in Cordoba, in de namiddag liep ik door een oud deel in de binnenstad en hoorde ik zang + gitaar en jawel; in een taverne een groepje van een man of 6 a 7, allemaal zestigers(/+) en…… flamenco!! Om de beurt zongen zij een/meerdere liederen met veel passie en vuur, dan werd de gitaar weer doorgegeven naar de volgende man. Uiteraard met een drankje op zijn tijd :).

Steeds meer locals en toeristen kwamen binnen en op een gegeven moment zat het aardig vol, de caballerro’s zweepten elkaar steeds meer op, met een aantal gratis flessen drank vanuit het publiek als “dank/beloning”, de barman deed goede zaken...
Ik moest op een gegeven moment helaas afhaken want het diner in de Banos Arabes wachtte, maar wederom een zeer geslaagde avond!!

Volgende keer nog meer over Cordoba!!!

Hasta Luego!

• 08 December 2010 - 21:21

Seb :

Smokin' foto's....

De onderschriften volgen nog, helaas geen goede verbinding.....

• 09 December 2010 - 16:44

Marja:

Wat heerlijk Seb, ik begin zachtjes aan jaloers te worden. Met al die geweldige verhalen van jou en Marline. Krijg echt de reis kriebels. Avila is het antwoord op je vraag (leuk dat je ff in
    teresa`s voetsporen getreden bent en het ziet er indrukwekkend ui. Ik hoor het wel! lieve groet,Marja

• 09 December 2010 - 23:18

Miranda:

Cordoba is toch wel een bijzonder stadje met al die Moorse invloeden, erg mooi. Vergeet niet door te reizen naar het Alhambra. Daar raak je niet uitgekeken! Veel plezier nog op je trip. Groetjes, Miranda