Tercera Etapa (+ "triple" vraag) - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Tercera Etapa (+ "triple" vraag) - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Tercera Etapa (+ "triple" vraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

22 November 2010 | Spanje, Toledo

Tercera Etapa

Ola amigo’s!

Salamanca! Met uiteraard de vaste onderwerpen; eten en drinken (the basics) maar ook de ontmoetingen (“Dutch week”), wat geschiedenis etc. De nieuwe prijsvraag, dit keer over Columbus! Daarnaast de winnaars van de afgelopen prijsvraag!!

RUTA / ROUTE
Universiteitsstad Salamanca!

TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
Ook weer veel lekkere tapas en raciones in Salamanca!! Moeilijk kiezen maar uiteindelijk wordt het toch de combinatieschotel bij La Encina met veel vis en vlees die we met 3 personen (Marja, Marline en ik) niet opkrijgen, zo veel! Maar errugg lekker en dat voor een prima prijs!!

VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
Wederom veel lekkere wijnen maar dit keer toch echt de keuze voor de sangria bij Casa Paca!! Goede tip van professore Jorge en met plezier ingeschonken door een van de obers onder het wakend oog van chef-kelner Bruce Willis (zijn tweelingbroer), de wat chagrijnige broer dan wel :)! Casa Paca is ook een goed adres voor prima tapas en raciones overigens….

REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
Dubbele ontmoeting dit keer; mi familia y mi companeras!

In Salamanca mijn 2e week met Spaanse lessen en daarmee ook de 2e week van een verblijf bij een Spaanse familie. In dit geval bij Pilar, een alleenstaande pensionada en oud-lerares, en Wendy, mijn Nederlandse huisgenote uit het Utrechtse, die net als ik een week Spaanse les heeft!!
De lessen worden gegeven door professores Jorge en Nacho, 2 klasgenoten hier; Juao uit China en Jill uit Canada.

Daarnaast 2 companeras uit Nederland; Marja en Marline, moeder en dochter (en ook uit het Utrechtse) en gezamenlijk voor 2 weken Spaanse les in Salamanca. Marline is net afgestudeerd en gaat binnenkort op reis door Zuid-Amerika; deels als een voorbereiding alvast de Spaanse les. Marja haakt ook aan voor de lessen maar vooral voor Salamanca, de historie, de cuisine en de omgeving!

Al snel gaan we met regelmaat naar het Plaza Mayor van Salamanca (een van de mooiste plaza’s van heel Spanje!) naar de “zonnehoek” voor wat extra studie onder het genot van een paar uur zon en cola en/of wijn. Hierbij bedient door de tweelingbroer van “coach” uit Cheers, ook de wat chagrijnige broer dan wel te verstaan :).

UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
Salamanca!! Niet alleen mijn 2e stad waar ik een week Spaanse les heb, een stad met heel veel geschiedenis, veel monumenten, veel tapas & vino en een historisch centrum wat er fantastisch uitziet!

Belangrijke stad voor de “Katholieke Koningen”; Isabella van Castilie en Fernando van Aragon, die aan het einde van de 15e eeuw de 2 grootste koninkrijken met hun huwelijk verenigden na eeuwen van strijd tussen de vele koninkrijken/regio’s binnen Spanje. Met hun huwelijk in 1469 werd een beslissende stap gemaakt in de uiteindelijk volledige “reconquista” (herovering) van Spanje door de christenen op de Moren. De Moren die vooral in het zuiden van Spanje (huidige Andalusie) circa 8 a 9 eeuwen de dienst uitmaakten (meer hierover in latere etapa’s).

Ook een belangrijke stad in relatie tot Columbus en de ontdekking van Amerika en daarmee een beslissende stap in de wereldmacht die Spanje een paar honderd jaar zou vervullen! Een strijd om de macht en het geld is ook te zien, zelfs binnen de kerk tussen bijvoorbeeld de Dominicanen en Jezuïeten.

Maar ook een stad met sporen van de inquisitie, die zelfs geleerden en monniken voor het “gerecht” sleepte. Frater Leon is een bekend voorbeeld voor Salamanca die als oprichter van een universiteit werd vervolgd voor onduidelijke redenen, uiteindelijk gelukkig zonder succes voor de inquisitie.

Daarnaast stad van legendes zoals de zogenaamde “duivelsbijeenkomsten” (zie foto’s) waar 7 studenten opgeleid zouden worden tot… duivel of schilder?? Mogelijk was de waarheid puur onschuldig en werd er alleen maar een sterrenhemel geschilderd, nu onschuldig, in die tijd reden voor de inquisitie om “op te treden”….

PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Een vraag van een heel andere orde dit keer; een “beetje touwtrekken”!?!?!

Een meer lastige dit keer; Christopher Columbus kreeg zijn opdracht om naar de “Indies” te gaan, uiteindelijk ontdekte hij daardoor natuurlijk Amerika, maar er vindt aardig wat “touwtrekken” plaats door diverse Spaanse steden waar hij “op opdracht werd gestuurd”, dus;

In welke stad kreeg Columbus zijn opdracht, van wie kreeg hij deze opdracht, en voor de “triple”; welke nationaliteit heeft Columbus?????

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!

Winnaars wijnvraag; Iris en Marja; volgens mij beiden goed, gefeliciteerd!!!

WVTTK
Wederom geen vergadering :)…

Naast de door ons zelf (Marja, Marline en ik) georganiseerde tapastour door Salamanca zijn we ook een dag de omgeving gaan verkennen in kleine bergdorpjes waaronder La Alberca in de Sierra de Francia ten zuiden van Salamanca. Een paar mooie dorpjes waar de voor deze omgeving typische bouwstijl veel is terug te vinden, er is ook veel werk en tijd gestoken in het mooi restaureren ervan; zie de foto’s!! Het gaat nogal een keer bergop- en af, Sophie snort prima door en Tante Es deelt erg vaak snoepjes uit; vooral Marline moet uitkijken dat ze er niet misselijk van wordt :)!
Hier ook een oldtimer-citroen tegengekomen (zie foto); zakte bijna door zijn voegen vanwege het gewicht van de lading tegels achterin, of deze nog kan rijden of alleen nog maar “dienst doet” als opslag van tegels, geen idee!!

Marja; weer thuis en hard aan het werk?? Marline; al onderweg in Zuid-Amerika, zo ja; heel veel plezier en veel landen toegewenst!! Wendy; al bijna klaar met de studie?? Marja, Marline & Wendy; bedankt voor een hele leuke en smakelijke “Dutch week” in het mooie Salamanca!!!! Hasta luego en Holanda!!!

En ter aanvulling op de Spaanse specialiteiten; jamon, chorizo & salchichon, luchtdicht verpakt of wel “envesado al vacio” (zo kan ik het zelf onthouden voor een volgende “koopronde”)!!

Hasta Luego!

• 22 November 2010 - 19:37

Annemiek:

Heb je de kikker gevonden, de Keltische bar, Het Bruin Café,het parkje achter en naast de pelgrimsherberg,discotheek El Camelot ? In het huis naast die herberg speelde zich een tragedie af, te vergelijken met die van Romeo en Julia! Iets doorlopen vanaf het Jugenstill museum!

• 22 November 2010 - 19:52

Grace:

Hey Seb, ik ga maar weer eens een poging wagen de prijsvraag te winnen. Met het gevaar dat, als je als eerste reageert, je een ander op ideeën brengt, neem ik dat risico maar.
    Columbus werd op pad gestuurd door Isabella en Ferdinand. De plaats vanwaaruit dit gebeurde was Castilië. En tot slot: Columbus was Italiaan.

Goede reis verder!

• 22 November 2010 - 19:57

Annemiek:

de Italiaanse Columbus kreeg van koning Ferdinand in Granada de opdracht de Indien te ontdekken, hetgeen dus America werd!

• 26 November 2010 - 01:39

Marja:

Heey, mooie foto`s seb! Ben al veel te lang terug, dus het begint alweer te kriebelen. dindag Marline naar schiphol gebracht ,die nu in Rio zit en volgende week door naar Argentina.
    Het is bedtijd maar gewoontegetrouw maar ff een poging om een antwoord te geven op je triple.
    Ook over de geboorteplaats van Colon wordt een flinke partij touw getrokken. Hij zou italiaan (Genua) zijn,maar er zijn eveneens aanwijzingen dat hij uit Catalonie (barcelona) of zelfs uit Frankrijk of portugal zou komen. In 2006 is er uitgebreid DNA onderzoek gedaan maar dat heeft nog geen uitsluitsel kunnen geven. Hij kwam in 1486 naar Salmanca waar hij op de bovenverdieping van de "san esteban" bij de dominicanen steun vroeg voor zijn expeditie, deze volgens sommigen wel en sommigen toen niet kreeg. UIteindelijk kreeg hij de toestemming 17-4 1492 van Isabella van Aragon in Granada. Maar ik ken een spanjeganger die perse 'EL CIELO' wilde bezoeken ( fantastisch trouwens) omdat die van alles te maken had met onze vriend Colon!
    Alles goed? Nog een aangenaam teperatuurtje daar? Hier lekker vrieskou en een sneeuwbuitje. Je ziet geen enkeke rede om terug te komen maar ik ben wel heel benieuwd naar al je reisverhalen . amuseerje, ciao