Segunda Etapa (+ wijnvraag) - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Segunda Etapa (+ wijnvraag) - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Segunda Etapa (+ wijnvraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

14 November 2010 | Spanje, Salamanca

Ola amigo’s!

Met dit keer uiteraard de vaste onderwerpen; eten en drinken (the basics) en de ontmoeting, wat geschiedenis etc. Daarnaast uiteraard een nieuwe prijsvraag, dit keer over wijn! Verder de eerste winnaars van de afgelopen prijsvragen mbt de naam van de navigator en de muziekvraag!!

RUTA / ROUTE
San Sebastian – Santander – Haro

TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
In dit geval een combi met de wijn in een uitstekend restaurant van Haro; Beethoven!!
Waar het is begonnen met 1 restaurant zijn er ondertussen 3 in het centrum van Haro; Beethoven I, II en III (waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan??!!). Snel even gekeken bij alle drie de restaurants en het was bij elk restaurant druk tijdens de middag, de belangrijkste maaltijd in Spanje.

Goed teken dus en zaterdagavond gegeten bij deel I :); heerlijk gebraden lamsbout waarna ik geen pap meer kon zeggen…..

VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
Roll over Beethoven :):) Uiteraard hier in Haro, “de hoofdstad van de rioja”; een rioja!!
In combinatie met de overheerlijke lamsbout een prima rioja gedronken; een vina Alberdi crianza 2003. Maar terug gegaan naar het hotel met een taxi, het beste was er af bij mij (zwaar leven :)).

REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
Wederom een wat andere ontmoeting dit keer, namelijk met een bodega!!

Na de regen in Santander, en een vervelend aanhoudende verkoudheid, nu een warm bad in Haro waar de rioja’s “zetelen”. Gekoppeld aan een hotelkamer (Juniorsuite met bubbelbad!!) een arrangement met een bezoek aan Bodega Bilbainas in Haro!

Een mooi hoofdgebouw (zie de foto’s) vlakbij het kleine station van Haro. Hier verzorgt een marketingdame van de bodega een rondleiding voor ongeveer 30 toeristen vanuit diverse landen, in het Spaans! Na pas 1 week Spaanse les te moeilijk om helemaal te volgen, hier en daar vang ik wat bekende woorden op, sommige woorden liggen voor de hand, gelukkig….

Na (veel) technische uitleg een rondgang over het terrein en een kort bezoek aan de nabijgelegen wijngaard. Vervolgens langs de nieuwbouw waar met enorme hoeveelheden tegelijk wijn wordt geproduceerd en in flessen/vaten wordt gebotteld. Daarna gaan we werkelijk door de “krochten” van de bodega waar flessen al jaren (eeuwen??) liggen en de schimmels je van alle kanten aanstaren of ze je elk moment willen bespringen en/of bedwelmen…

Natuurlijk na de rondleiding een “proeverij” gekoppeld aan verkoop van door de bodega geproduceerde wijnen. Helaas moet ik verder naar Salamanca, voor mij blijft het bij 1 klein glaasje proeven …..

UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
Pelayo de krijger! Door de eeuwen heen is Spanje meerdere keren geheel of gedeeltelijk veroverd / heroverd. De belangrijkste periodes zijn de Romeinse tijd, de Visigothen, de Moren en de katholieke koningen van de 15e eeuw met hun voorgangers en opvolgers, over deze periodes in volgende etappes meer….

Omdat ik in het noorden verblijf eerst aandacht voor iemand die het oprukken van de Moren als eerste tot “stoppen” wist te brengen; Pelayo de krijger. Na de Romeinse periode hadden de Visigothen het “tijdelijk voor het zeggen” voordat de Moren via Noord-Afrika oprukten en een steeds groter deel van het huidige Spanje veroverden. Pas in het noorden wordt in 722 een Moorse overmacht door een klein leger van Pelayo een nederlaag toegebracht. Pelayo, een Visigothische, christelijke edelman die het koninkrijk Asturie sticht, voorkomt dat de Moren heel Spanje veroveren waardoor het Iberisch schiereiland zich misschien wel heel anders had ontwikkeld. Vandaar dat hij dan ook vooral in het noorden van Spanje veel wordt afgebeeld.

PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Een vraag over wijn dit keer!
Bij mijn bezoek aan de bodega Bilbainas in Haro, de hoofdstad van de Rioja, kwamen er wat verschillen naar boven mbt de wijnen die geproduceerd worden. Ben benieuwd naar jullie wijnkennis, dus dit keer een vraag over “vino”;

Wat is het verschil tussen een “Crianza” en een “Reserva”?

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!

Winnaar naam navigator; Iris met “Tante Es”!
Winnaar muziekvraag; Marja; “Adagio voor strings” van Samuel Barber!

WVTTK
Wederom geen vergadering :)…

Dit keer even niets vanwege kwijtraken (klein) deel foto’s en problemen wifi!!

Hasta Luego!

• 14 November 2010 - 19:02

Iris:

Ola Hermano, hablamos del vino!

Crianza is een rode of witte wijn die eerst in houten vaten en daarna in de fles rijpt, alvorens verkocht te worden. Gemiddeld rijpt deze wijn tussen de één en twee jaar. Reserva gaat een stapje verder, deze rode wijn moet minimaal 3 jaar rijpen, waarvan 1 jaar in het vat (voor witte en roséwijnen geldt: in totaal 2 jaar rijpen, waarvan minimaal 6 maanden in hout). Het verschil zit 'm dus in de rijpingsduur en de opslag!

Salute!

• 14 November 2010 - 23:20

Marja:

Heey Seb,
    Hoest? Zit je 3de weekje les er al op en ben benieuwd waar je inmiddels bent beland.
    Tja uitdagende vraag over wijn, dus begin ik ff met het goede nieuws: Dat in sommige etablissementen in Salamanca(en niet de slechste) een fles rioga crianza 9€ kost.Daarvoor is deze wijn dus minimaal 2 jaar gerijpt,waarvan minimaal 1 jaar op eiken en daar wordt hij zo lekker van.
    De reserva is minimaal 3 jaar gerijpt waarvan ook 1 jaar op eiken.
    Mocht je nog eens naar Haro gaan kleine tip: Mis het wijnfestial (29 juni) niet en neem een wit Tshirt mee.Na de processie waaraan de jongelui in witte Tshirts deelnemen en de heilige mis, vloeit de wijn zo overvloedig dat de shirts van roze tot diep rood kleuren. Lijkt me wel wat voor jou, toch? Ik wens je heel veel plezier nog en een gouwe tijd in Spanje, hasta luego,Marja