Primera Etapa (+ muziekvraag) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Primera Etapa (+ muziekvraag) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Primera Etapa (+ muziekvraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

26 Oktober 2010 | Spanje, Madrid

Ola amigo’s!

En nu dan echt Espana!!

Met dit keer uiteraard de vaste onderwerpen; eten en drinken (the basics) maar ook de ontmoetingen, wat geschiedenis etc. Daarnaast uiteraard een nieuwe prijsvraag!

En sorry voor de wat vreemde emailreactie van “waarbenjij.nu” van afgelopen maandag dat ik 31 oktober al terug zou komen; voorlopig nog niet namelijk; waarschijnlijk pas begin december dus ik zal de einddatum verzetten naar eind december!!!

Wat meer info mbt de prijzen;
Tijdens mijn reis door Spanje zal ik standaard lekkernijen, wijnen, andere specialiteiten en souvenirs meenemen. De gelukkige prijswinnaars krijgen dan de mogelijkheid om hier een keuze uit te maken als ik terug ben, het kan niet anders of er zit dan wat bij wat in de smaak valt, dus vergeet niet mee te doen!! Voor diegenen die alles goed hebben iets extra’s; “rechtsaf of neem een snoepje”?!?!

RUTA / ROUTE
San Sebastian – Aizkotia – Zumaia – Getaria – Zarautz – San Sebastian

TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
In dit geval PINXTOS DEL DIA want dat is de Baskische variant en deze behoren tot de allerbeste in Spanje!! San Sebastian heeft dan ook nog eens een naam hoog te houden met de pinxtos binnen het Baskenland dus ik heb mij vetgevreten aan pinxtos. Toen ik aankwam was ik delgado, dwz slank, het heeft verder niets met de oud-spaanse wielrenner Pedro Delgado te maken, ondertussen ben ik onderweg “El Gordo” te worden; de dikke. Volgens mij was dit een bijnaam voor de Braziliaanse voetballer Ronaldo de laatste jaren….
Ik dwaal af; pinxtos!! Moeilijk kiezen maar dan toch dit keer een warme Pinxtos (Caliente); een stukje stokbrood met geitenkaas en jamon (ham) bij bar Txondorra (Calle Fermin Calbeton in La Parte Vieja). Een hele bijzondere en lekkere smaak!!!!!

VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
Een typische Baskische wijn; Txakoli gecombineerd met de pinxtos v/d dag een erg lekkere combinatie! Het is een witte wijn, wel wat aan de zure kant; het is dus van belang naar een goede combinatie te zoeken.
Als je niet van witte wijn houdt; zat andere keuzes bijv. Mosto een lekkere alcoholvrije drank, spectaculair ingeschonken cider of natuurlijk 1 van de vele rioja’s, op kamertemperatuur maar ook gekoeld!!
Ja, we zien hier met ons klasje errug af :):)….

Raar maar waar, gespot; een flesje Buckler (zie foto’s); was dit merk niet al de nek omgedraaid in de vorige eeuw door Youp van ‘t Hek???

REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
Dat waren er ook dit keer 2; namelijk mijn familie en mijn klas!!!

Allereerst “mi familia” de San Sebastian; zestigers Teodoro (pensionado) en Monica (secretaresse) en hun zoon Jorge (commercieel verkoper) van ongeveer mijn leeftijd. Een hartelijke ontvangst en een prima verblijf op een lokatie vlakbij de school LaCunza waar ik mijn eerste week Spaans heb!

Jorge biedt aan om meteen die zondag een Pinxtos-tour in de oude stad (La Parte Vieja) te houden; graag natuurlijk!!! Een vliegende start in “San Seb”; een gezellige avond en een leuke ontmoeting met 2 Engelse dames Hayley en Shirley (voor al uw feesten en partijen). De een is uitgeweken naar Canada, de ander naar Nieuw-Zeeland; nu zijn beiden in Noord-Spanje op vakantie en ze haken halverwege de Pinxtos-tour aan in Txondorra (zie de foto’s). We sluiten af met de nodige Sangrias….

Later in de week ga ik nog met Jorge naar zijn Pueblo (geboortedorp) in de bergen; Aizkotia, behoorlijk verschil met San Sebastian, veel rustieker en leuk om zo een van de bergdorpen te zien!

Daarnaast de klas; 5 studenten, 5 nationaliteiten; Claire (Ierland), Shima (Japan), Max (Duitsland) en woensdag haakt Shez (Australie) aan. We krijgen les van de professores Yolanda en Ivan en het tempo ligt behoorlijk hoog!
Met (een deel) van de klas pakken we ook onze momenten na de lessen om Pinxtos te gaan eten in La Parte Vieja met de nodige drankjes uiteraard :)! Andere bekenden en/of andere leerlingen sluiten een aantal keren aan waardoor we zo met 7 of 8 nationaliteiten om de tafel zitten; hartstikke gezellig!

Wat dat betreft enorm getroffen met zowel het gastgezin als het klasje wat San Sebastian tot een onvergetelijke week maakt; Thank you guys y muchas gracias!!!!!

UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
San Sebastian! Niet alleen de eerste plaats waar ik verblijf in Spanje maar ook de plek waar ik de eerste week Spaanse les heb.

San Sebastian (ook wel Donostia in het Baskisch) is schitterend gelegen in het noorden van Spanje, vlakbij de grens met Frankrijk, aan een mooie, schelpvormige baai. Met maar liefst 3 stranden is San Sebastian een geliefde badplaats waar sinds het einde van de 19e eeuw ook de aristocratie al graag kwam. Daardoor heeft het veel luxe winkels en 1 van de grootste luxe-hotels van Spanje, Het Maria Christina Hotel. Het filmfestival van San Sebastian, dat sinds 1953 bestaat, is een van de 5 belangrijkste Europese filmfestivals en wordt eind september gehouden (helaas; net gemist ).

Mijn favoriete deel is “La Parte Vieja”, het oude centrum met zijn kleine straatjes met een bruisend dag- en nachtleven. Veel barretjes, restaurantjes en winkels. Daarnaast een aantal monumentale kerken en oude gebouwen. Helaas heeft een van de vele oorlogen om San Sebastian een groot deel van de oorspronkelijke bebouwing verwoest; daarbij is veel verloren gegaan. Of het de Engelsen of de Fransen waren is niet geheel duidelijk (waarschijnlijk de Fransen, mijn vrienden :)).

Boven de oude stad is Monte Urgull alom aanwezig; een berg met een belangrijke strategische ligging waardoor er meerdere batterijen met kanonnen aanwezig waren ter verdediging van de stad. Een deel hiervan is nog steeds te zien (zie de foto’s). Tijdens een van de oorlogen zijn de Engelsen San Sebastian te hulp gekomen met vele slachtoffers aan (o.a.) Engelse zijde tot gevolg. Een Engelse begraafplaats ligt er dan ook nog op Monte Urgull, ondertussen overwoekerd door het nodige groen, met de blik gericht over zee richting….. Engeland, hun vaderland.

Vanaf Monte Urgull mooie uitzichten over de zee, San Sebastian met de stranden, la Parte Vieja en nog veel meer…

Gezien de ontzettend lekkere pinxtos hier wat tips; Txondorra, La Cuchara de San Telmo, Astelena!!!

Ik heb mijzelf dit keer wat meer ingehouden qua geschiedenis….

PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Een vraag van een heel andere orde dit keer!
Bij het bezoek aan de “Iglesia de San Vicente” (goede tip van Annemiek!) klonk opeens de muziek die ik ken van de film “Platoon” van de regisseur Oliver Stone uit 1985 of 1986?? Indringende, dramatische muziek waardoor het bezoek nog eens een extra “lading” kreeg, toeval of niet??

Om welk (klassiek??) muziekstuk en componist gaat het hier?

Tenminste, ik neem aan dat het hier een klassiek stuk betreft?!

De oude vraag staat trouwens nog open (ik was wat laat met het schrijven van de proloog, vandaar…)
(Bedenk een naam voor mijn Antilliaans klinkende navigator!)

De winnaar wordt uitgekozen door de jury; Sophie en ikzelf; wij hebben er namelijk beiden mee te maken, dus!! Met de jury kan niet worden gecorrespondeerd, de uitslag is bindend!

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!

WVTTK
Wederom geen vergadering :)…

Speciale aandacht voor mijn Japanse klasgenote Shima, zij is namelijk zaterdag 16 oktober getrouwd met haar Baskische verloofde Benat. Zij hebben elkaar ontmoet in Ierland, kan het internationaler??

Op de dinsdag ervoor (op een Spaanse feestdag) zijn we bij hun langs geweest in het plaatsje Zumaia waar zij samenwonen, Shima & Benat hebben ons rondgeleid in Zumaia, Getaria en Zarautz, 3 leuke kustplaatsjes net voorbij San Sebastian (zie ook de foto’s). Hier ook een paar specialiteiten gekocht!

Shima & Benat

Te deseo lo mejor!
(I wish you all the best!)

Hasta Luego!

• 26 Oktober 2010 - 23:04

Annemiek:

ben een beetje achter met het lezen van je verslagen.Het noemen van plekken aan de noordkust geven me kippenvel,kan je enthousiasme goed begrijpen,heb daar één der mooiste tochten gelopen.Als je er nog terug gaat:Gernika, Lekeito,in Bilbao het Gügenheim,de loopbrug van Eiffel in Portugalete, in de buurt van Bakio de ermita van San Juan de la Pena

• 26 Oktober 2010 - 23:08

Annemiek:

O ja ,en zou het iets zijn je caribisch tom tommetje te noemen "baasklaas",offe Bassieklaas ? dat van die muziek weet ik niet!

• 26 Oktober 2010 - 23:27

Annemiek:

misschien ben je nog in Haro, zou je in SantaDomingo de la Calzada in de kerk kunnen kijken naar het kooitje met twee levende!kippen. Is een mooie legende, vraag ernaar !

• 27 Oktober 2010 - 14:02

Marjs Stockmann:

Heey Seb,

Volgens mij moet die muziek hetAdagio for srings zijn vanSamuel Barber.Moet nu gaan later meer hierover , ciao

• 31 Oktober 2010 - 12:25

Miranda:

Stoere vent! Lekker de rest van het jaar er tussenuit piepen voor een vuelta door Spanje. Dat doe je goed, Seb, geniet ervan. De mooie verhalen zijn een welkome afwisseling op deze druilerige zondag. Hasta luego!

• 31 Oktober 2010 - 19:14

Annemiek:

Nog steeds in de rioja? in het zuiden van navarra is een ...zout etang! zoek en ga ! Als je trouwens de pelgrims route opzoekt, pamplona-burgos etc. kom je prachtige dingen tegen, zoals in Atapuerca opgravingen van de vroegste bewoners van dit halfrond! groet, a luego!

• 05 November 2010 - 16:44

Marja:

Heey Seb, Vorige berichtje wel erg slordig uit die spaanse computer gekomen.Het Adagio for Strings van Samual Barber dacht ik zo.Er is zelfs een link met dit nummer in de film(s) van Pedro Almodovar Platoon en in aangepaste versie in Habla con Ella. Alberto Iglesias die het in laatst genoemde film gebruikte werd nl in 1955 in San Sebastian geboren.Wie weet werd hij tijdens zijn doop al getroffen door deze muziek.Grappig trouwens dat in Platoon de muziek van Barber gebruikt is terwijl George Delereu de componist is.Trouwens eigenlijk wel maf dat jou fans elkaars antwoorden kunnen lezen. Lekker handig als je de laatste bent. Kijk vol spanning uit naar je Salamanca Etappe, lieve groet,Marja

• 05 November 2010 - 17:06

Marja:

Heey Seb, dit wordt mijn 3de en laatste poging om er een fatsoenlijk berichtje uite krijgen. de vorige is in die spaanse computer ook niet erg lekker gelukt. Enfin, het adagiio for strings dus van Samuel Barber lijkt mij. Niet alleen in Platoon maar ook in de film Habla con Ella van Pedro almodovar wordt deze muziek gebruikt en de componist van de filmmuziek Alberto Iglesias werd in 1955 in jawel San Sebastian geboren.Komt er waarschijnlijk tijdens zijn doop of zo al achter hoe mooi die muziek is en gebruikt hem dan vele jaren later.Ook n Platoon is de componist, George Delerue, kennelijk erg getroffen door deze muziek van Barber. Ben benieuwwd naar de "Salamanca"etappe , lieve groet, Marja