Prologo de Seb (+ prijsvraag) - Reisverslag uit San Sebastián, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu Prologo de Seb (+ prijsvraag) - Reisverslag uit San Sebastián, Spanje van Seb - WaarBenJij.nu

Prologo de Seb (+ prijsvraag)

Door: smokey

Blijf op de hoogte en volg Seb

15 Oktober 2010 | Spanje, San Sebastián

PROLOGO

Ola amigos!

Eindelijk de start van mijn eigen “Vuelta” en bij een grote ronde hoort natuurlijk een proloog! Waar een proloog in het wielrennen meestal kort is, is mijn proloog ongeveer 1.500 km en dus extra lang; ik weet het; lekker eigenwijs :)!

Even de rest van het gezelschap voorstellen;
Sophie! Mijn eigen signorita van net enkele weken oud (in het echt 8 jaar maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen van haar), met een mooie donkere kleur (“moreno”). Ze is een schat van een meid, deels vernoemd naar Italie, haar geboorteland (Sophia Loren), deels naar een dame meer van mijn eigen leeftijd (Sophie Marceau). In Spanje noem ik haar af en toe Penelope…. Ik ben een gentleman voor haar, zij zorgt dan goed voor mij…
Voordat iemand de Guardia Civil wil gaan inschakelen; het is mijn net gekochte Fiat uit 2002 :)!

Dan is er ook nog mijn navigator, een net nieuw verkregen TomTom, waarop heel eenvoudig verschillende stemmen zijn te selecteren. Wel zo leuk voor onderweg om te kunnen “ruilen” zodat er regelmatig “iemand anders tegen je aan zit te lullen”. Gezien de huidige stem; meer hierover in de vraag van de dag, zie verderop, er zijn prijzen te winnen tijdens deze Vuelta!!

De opzet van mijn wekelijkse “nieuwsbrief” kun je hieronder zien; een aantal vaste onderwerpen keren iedere week terug, dat maakt het zappen een stuk makkelijker, de voor jou saaie stukken sla je gewoon over. De groep lezers is erg uiteenlopend qua interesse/leeftijd, niet iedereen is even snel met de computer (mooie foto boven de Mac-PC in de Coulissen, gewoon blijven oefenen :)!!). Ook over de indeling kan trouwens niet worden gecorrespondeerd….



RUTA / ROUTE
Breda – Antwerpen – Gent – Lille – Rouen – Caen – Rennes – Nantes – Niooooooooort – Bordeaux – San Sebastian!!


TAPA DEL DIA / TAPA V/D DAG
Ben nog niet in Spanje dus hier is het een lekkernij uit een Patisserie in een klein stadje onderweg naar Bayeux. Er stond een rij die buiten begon, vrijwel altijd een goed teken. In dit geval een soort van appelcarre in bladerdeeg; knisperend lekker, subtiel friszoet, heerlijk!! Op dit soort momenten pak ik een soort van dichterlijke vrijheid die vaak in columns wordt toegepast dus svp niet alles even letterlijk nemen qua spelling e.d.!!


VINO DEL DIA / WIJN V/D DAG
Du vin in dit geval; een lekkere Bordeaux uit 2008, gewoon uit de Carrefour en deze smaakte prima en dat voor die prijs (blijf een Ollander)!


REUNION DEL DIA / ONTMOETING V/D DAG
Dat waren er dit keer eigenlijk 2; namelijk een tapijt, jawel, en een “Mont”!!!
De route door Frankrijk kwam in 2 gevallen wel erg dicht bij herinneringen aan vroegere vakanties met mijn ouders en mijn zus Iris. “A trip down memory lane” dus met eerst het tapijt van Bayeux in het gelijknamige stadje, zo’n 30 km vanaf Caen in Normandie, waar ik even een stop heb gemaakt en het museum heb bezocht. Zie hiervoor ook “een beetje geschiedenis”!
Verderop tussen Caen en Rennes ben ik even langs de “Le Mont St. Michel” gereden voor een kodakmoment; zie de foto’s.


UN POCO DE HISTORIA / EEN BEETJE GESCHIEDENIS
Of in dit geval; “een peux d’histoire”.

Het tapijt van Bayeux “vertelt” over de periode rond 1066 waarin Willem de Veroveraar / William the Conquerer als hertog van Normandie het schopt tot Koning van Engeland. Op een tapijt van 70 meter lang en een halve meter hoog is de geschiedenis en voorbereidingen vooraf te zien die uiteindelijk leiden tot de slag om de Engelse stad Hastings in oktober 1066.

William wordt geboren uit een avontuurtje van de toenmalige hertog van Normandie, Robert de Geweldige), en een dochter van een leerlooier in het plaatsje Falaise, idd geweldig :). Vandaar de bijnaam van William; “de bastaard van Falaise”. In die tijd echter heeft een bastaard dezelfde rechten als de eigen kinderen! (Hadden wij dan nu een andere koningin gehad??).

De regerende koning van Engeland, Eduard de Belijder, is kinderloos en ziet in William een geschikte opvolger. Beiden hebben namelijk Vikingbloed. Gezien zijn gezondheid stuurt hij zijn zwager, ene Harold, naar Normandie om William mee te delen dat hij Eduard gaat opvolgen.

Harold maakt een goede indruk op William, hij vecht mee voor Normandie in een regionaal conflict met Bretagne (een test van William of hij Harold kan vertrouwen), en wordt zelfs door hem tot ridder geslagen. Bij deze beëdiging laat William Harold trouw en gehoorzaamheid zweren op de bijbel en relikwieen. Hiermee verzekert William zich van de troonsopvolging in die tijd, echter niet direct……

Kort na de terugkomst van Harold in Engeland komt koning Eduard te overlijden. Harold krijgt steun van de Saksen in Engeland en komt zelf op de troon, idd een betrouwbare vent!

William hoort van het verraad en start de voorbereidingen op om zijn rechtmatige troon op te eisen. Hij zoekt de diplomatieke steun van de paus vanwege de meineed van Harold, daarnaast de “back-up” van Noorwegen dmv een soort tweede front in het noordoosten van Engeland. Tenslotte zorgt hij ervoor dat de buurlanden ofwel discrete steun verlenen ofwel zich neutraal opstellen; niet makkelijk in die tijd aangezien landjepik een favoriete hobby was van de aristocratie!

Hij verzamelt een, voor die tijd, groot leger, scheept in, trekt het kanaal over en valt Engeland binnen. Harold moet eerst een Noors leger van zich afslaan in het noordoosten voor hij zich naar het zuiden van Engeland kan begeven voor de clash met William.

In de slag bij Hastings op 14 oktober 1066 maakt William tenslotte korte metten met het leger van Harold, ook Harold zelf komt bij deze slag om. Vervolgens trekt William op naar de Engelse hoofdstad Londen waar hij uiteindelijk op kerstdag gekroond zal worden tot koning. Niet zo best voor de Engelsen zou je zeggen.

Toch is er ook veel respect vanuit de Engelse zijde voor deze “Duke of Normandy”, getuige een inscriptie op een monument ter ere van de overtocht van de geallieerden in juni 1944. Hierin maken zij een verwijzing naar de overtocht in 1066 en geven zij min of meer aan dat het nu hun beurt was om wat terug te doen en Normandie te bevrijden….

Verder zijn er in Bayeux een aantal monumentale kerken en andere gebouwen te zien, in het centrum zijn diverse overblijfselen te zien uit de tijd van William!
Als je dit allemaal hebt gelezen (beetje veel?) dan heb je volgens mij serieuze interesse in geschiedenis….


PREGUNTA DEL DIA / VRAAG V/D DAG
Hij heeft de vrolijke tongval uit de Antillen, heeft het af en toe over snoepjes nemen (ik snap er ook niets van…). Hij roept als we ergens gearriveerd zijn vrolijk; “we zijn er” en vervolgens wat verontrust; “Maar eh, je laat me toch niet alleen in de deze buurt he??”

Bedenk een naam voor mijn Antilliaans klinkende navigator!

De winnaar wordt uitgekozen door de jury; Sophie en ikzelf; wij hebben er namelijk beiden mee te maken, dus!! Met de jury kan niet worden gecorrespondeerd, de uitslag is bindend!

Wat valt er te winnen, zul je denken? Ook daar is aan gedacht; een souvenir uit Spanje die de jury hoogstpersoonlijk bij je langs komt brengen…….., als we terug zijn uiteraard!!


WVTTK
Gaan we vergaderen?? NEE, gewoon een verzamelnaam van mij om nog iets kwijt te willen, deze week; “de Fransoos die aanwijzingen geeft”. Op de 2e dag in Frankrijk was ik nog laat onderweg en het lukte niet echt om op de bonnefooi “gewoon” een Chambres de Hotes te pakken te krijgen. Dan maar vragen aan onze altijd zo verschrikkelijk hulpvaardige Franse medemens :)! Wat zich vervolgens voordoet laat zich het beste omschrijven als de “gemiddelde Fransoos die richtingaanwijzingen geeft aan een buitenlander”.
Het zijn vooral veel zuchten, bij een wat oudere gast dacht ik dat hij ter plekke een beroerte of iets ging krijgen, verder veel wilde gebaren in werkelijk alle richtingen, veel schouderophalen en vervolgens een lang uitgerekt Niooooooooort (Niort, boven Bordeaux). Pogingen van mijn kant dat ik daar al voorbij was en dat ik iets hier in de buurt wilde vinden waren natuurlijk kansloos! Uiteindelijk, na wel 4 zuchtende en steunende Fransozen, ben ik maar omgedraaid en naar Niooooooooort gereden en heb uiteindelijk toch een hotel gevonden. Frankrijk; mooi land, jammer dat er zoveel Fransen wonen, wat mij betreft ophangen die zooi. Zijn er goede bij?? Oke, ik ben de beroerdste niet; hang die dan maar apart (oude grap, heeft ondertussen een baard groter dan sinterklahaas).
Hard misschien?? Het was laat, ik was kapot of ook wel kapooooooooot op z’n Frans………


Hasta Luego!

  • 15 Oktober 2010 - 18:59

    Grace:

    Ha Seb, fijn toch nog geschiedenisles nadat ik dit zo'n 35 jaar geleden heb laten vallen. Ik merk wel dat ik het nu wél leuk vind.
    Ook wil ik graag meedoen voor de hoofdprijs; ik zou je vriend JOSEP willen noemen. Gezien het katholieke karakter van het land waar je op koerst, is het eigenlijk Joseph, maar de 'F' wordt door de 'Antilliaans klinkende' tongval de 'P'. En als je de straattaal een beetje laat door klinken, kun je ook Jo Seb, zeggen.
    Ik vind het wel wat, en de jury??

  • 17 Oktober 2010 - 15:03

    Iris:

    Ola hermano, toch leuk dat ik nog even genoemd word in la reunion del dia! Ook fijn dat ik nu eindelijk weet waar dat tapijt in B. over gaat! (nooit te oud om te leren) Wat betreft een naam voor jouw Antilliaanse vriend; ik vind tante Es wel leuk (is ten slotte ook een vrouw met een wat mannelijke stem). Bijkomend voordeel is dat je dan iedereen kunt doen geloven dat je op stap bent met twee(!) vrouwen.....

  • 25 Oktober 2010 - 18:34

    Marja:

    Heey Seb,

    Veelbelovend begin van je reisverslag. Leuk je achtergrondinfo.En toen.... en toen... en toen.. zou namelijk niet echt leesbaar zijn. Ben nog wel een beetje misselijk van al die "snoepjes", maar tzt ga ik een naam bedenken voor onze vriend.Ben benieuwd waar je in Toledo bent beland.Hoop dat je een goede reis hebt gehad. Ik heb een groot deel van de dag lekker in mijn bedje doorgebracht, te lamlendig voor iets anders. Komt goed, volgende keer reactie in het spaans? wie weet, t`ga je goed, ciao

  • 03 November 2010 - 07:22

    Marline:

    Wat dacht je van 'Bruce' onder de zinspreuk 'Waar een Willis, is een weg'? Heb je gelijk een kleine referentie naar onze vriend in Casa Paca! Groetjes!

  • 05 November 2010 - 16:09

    Marja:

    Heey Seb, Weer terug in de regen van Nieuwegein loop ik (ook) wat achter met het lezen van je reisverslag,maar toch bedankt voor het compliment,heb het hele bayeux verhaal met belangstelling gelezen.Mooie opfriscursus geschiedenis.
    Tja en nu jullie navigator! Ernstig gehandicapt door de brilliante vondst van Marline (ik zie hem Br nog hangen/staan in Casa Paca)wordt ieder andere poging een flauw aftreksel.Of zou Sophie ook blij zijn met de achternaam van haar onsterfelijke naamgenote LORrE(N), waarbij je dan natuurlijk de r laat rollen tot hij spaans wordt en de n gewoon een beetje inslikt samen met al die snoepjes.
    Tja, ben benieuwd of je dat gepappegaai nog niet een tikje zat bent, maaar achteraf toch leuk als je kunt zeggen dat je met Sophie en La LORrE(N) op stap bent geweest.
    Benieuwd naar je volgende verslag,lieve groet,Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Seb

Rondreis Spanje!!

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 12362

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 31 December 2010

Breda - San Sebastian - Salamanca - Cordoba

Landen bezocht: